BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 2 July 2009

MAMPU

"eyh, ko dah nak kawen dah? bukan ko tak hbs belajar lagi ke?" tanya seorang rakan dengan nada agak terkejut.
"aah, alhamdulillah..jodoh aku awal." balas ku ringkas.
"..ko ni, bukan ke JPA bagi duit utk belajar, ko g kawen plak....duit pon kerajaan bagi, tak mampu nk cari sendiri, ni kan plak nk tanggung anak orang..."



Hmmmm.....

Kdg kala perbualan begini sedikit sebanyak mengganggu 'mood' perkahwinan dan membuatkan anda bertanya semula "mampu ke aku nk kawen time belajar ni?". Anda b'mana?

Alhamdulillah saya sendiri dan bakal isteri telah pon sepakat dengan keputusan yg kami buat ini.


iALLAH kami ingin kongsi apa yang disebut oleh Sayyid Sabiq dalam kitab Fiqh Sunnah. Beliau berpesan dalam Bab Anjuran Untuk Berkawin,

"Terkadang ada orang yang ragu-ragu untuk kahwin, kerana sangat takut memikul beban berat dan menghindarkan diri dari kesulitan-kesulitan. Islam memperingatkan bahawa dengan kahwin, Allah akan memberikan kepadanya penghidupan yang cukup, menghilangkan kesulitan-kesulitan dan diberikannya kekuatan yang mampu mengatasi kemiskinan."

Firman Allah SWT.

"Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui". (An-Nuur:32)




Moga tarbiyah, peringatan dan janji-janji Allah terus menimbulkan MAHU, agar kami dapat menuju MAMPU.


MAMPU itu perlu diusahakan, ia tidak datang menyembah menyerah diri.


Moga2 perkahwinan diusia muda, di alam persekolahan menjadikan kami seorang pelajar di Fakulti Kesabaran, Universiti Kehidupan. Kami harapkan ianya sbg jalan mendekatkan diri padaMu Ya Allah. Ameen.

Doa dari kalian terus menerus kami harapkan. Jazakumullahu Khairan Kathira.

0 comments: